Kan det bli för många barn på Frälsis?

NEJ!!!! Det är klart det inte kan, men igår kväll fick vi se hur det kan vara att ha ett 50-tal 7-åringar i lokalen. Vi hade vår sons skolklass' julfest för barn, lärare, föräldrar och syskon, i Frälsis lokal. 90 pers var anmälda och et var väl ca så många som kom. Fantastiskt roligt och FULLT ÖS! En vision om hur det är menat att vara i Guds hus, där barnen är i centrum och får vara det utan att bli utskällda eller nedtryckta. Visserligen kanske man inte ska tillåta dem att klättra över alla bänkarna under gudstjänsten, men stor plats måste de få ta. Jag är jätteglad att vi har förmånen att kunna erbjuda klassen att ha julfesten hos oss och visa att detta är en öppen kyrka med låg tröskel in men med ett klart budskap om Jesus i centrum genom det sätt vi lever och är.

I övrigt håller vi på att sortera, sortera, rensa och slänga. Vi ska i början av nästa år byta bostad och den är mindre än vår nuvarande, vilket betyder att vi behöver göra oss av med massor och gissa vad skönt det är. På vinden hittade vi kartonger med gamla skolpärmar från gymnasiet, men hallå! Nu växer soptipps-högen i hallen och det är så befriande.
På samma sätt behöver vi människor med jämna mellanrum rensa och sortera i våra liv. Rensa bort sådant som inte behövs, som bara ligger och dammar och tynger. Sådant som inte är bra för oss, gamla minnen, oförrätter, skuld, synd. Ja, vi behöver be Jesus om hjälp att bli befriade från allt detta och gå vidare i livet med Honom.

Mitt i allt detta har jag dessutom i förra veckan blivit kallad både det ena och det andra i en kommentar till en blogg i Dagen som handlade om besparingar inom Frälsis. Det hela urartade i någon slags fördömande "skitsnack" av en sk "pastor" från Svalöv som tror sig veta allt. Jag la till slut ner diskussionen med honom då ingenting verkade gå in. Visst kliade det i fingrarna att fortsätta förklara, men jag vill inte sjunka så lågt, dessutom har jag viktigare saker att syssla med, som att visa människor till Jesus :-)

Mörkret tätnar i Advent och vårt andra ljus blir tänt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0