Wow, det finns hopp

Efter att ha tillbringat några dagar i Småland på en fortbildningskurs i ledarskap är jag nu tillbaka och har nästan "landat". Jag läser då i pressen att Postens VD Lars G Nordström avstår från hela sin lön på 900 000 kr i månaden för brevbärarnas skull och för att slippa kallas girig. Lönen motsvarar den för 45 brevbärare. Jag tänker att om man kan avstå så har man så man klarar sig ändå, vilket verkar vara fallet, men en del hade nog ändå tagit emot dessa pengar med glädje och struntat in vem som kom i kläm. Jag ger en eloge till Nordström för vad han gör. Dessutom kommer han ju att betala tillbaka de utbetalningar som gjorts sedan han tillträdde den 1 juli och inga nya kommer att göras.
"Nu vill jag sätta punkt för den här diskussionen och fokusera på rätt saker vilket är att leda ett av Sveriges största och viktigaste företag", säger Nordström.
Så det finns hopp för svenskt närlingsliv ändå. Trots alla fallskärmsavtal, löner med fantasisummor och girighet. Då finns det kanske hopp för gemene man också. Vi strävar ibland alldeles för mycket efter att tjäna mer och mer pengar så vi kan köpa fler och dyrare saker och när vi har allt så ska vi bli "lyckliga". Många med mig vet att så inte är fallet, man blir inte lycklig av massor av pengar eller saker. "Samla sketter i himlen" säger Jesus, "för där din skatt är kommer ditt hjärta att vara". Jag vill inte att mitt hjärta ska vara i en platt-TV (har förresten ingen platt-TV), jag vill att mitt hjärta ska vara hos Jesus och att Hans vilja och hjärta ska vara i mitt.
Så kommer det då en man som Nordström och inför hela svenska folket avstår 900 000 i månaden för andras skull. Vad skönt! Ja, jag vet att han har mer än tillräckligt från tidigare arbetsplatser och kommer att klara sig alldeles utmärkt, men gesten är god och han skulle lika gärna kunnat ta emot dem.
Jesus sa också: "Om ni är tysyta kommer stenarna att ropa". Är Nordström en av de "ropande stenarna"? Ja, kanske det. Jag tycker det inger hopp i alla fall.
Blessings!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0