Du är vad du tänker

I kväll var det programmet "Du är vad du äter" på TV. Visserligen såg jag inte det denna gången men har sett det några gånger förut. Ganska uppmuntrande ibland när man ser vilka resultat man kan uppnå bara genom att ändra sina rutiner i mathållning och motion. Man uttrycker att man är vad man äter är inte riktigt rätt - man är ju inte ett knäckebröd för att man äter knäckebröd...... men  visst jag fattar poängen.
Ett uttryck som jag tycker mer passar är att "Du är vad du tänker". Att tänka fritt är stort - att tänka rätt är större.
När jag plockade undan saker från golvet på en av döttrarnas rum såg jag itll min förfäran stora dammråttor under sängen och såg genast till att få undan dem. "Det måste vara rent under". Smutsen kommer om man inte hela tiden bekämpar den, eller hur, och det gäller lika mycket i vårt inre liv. Det som finns där inne kommer att synas utåt.

Dina tankar bestämmer vad du känner. Omständigheterna avgör inte hur vi mår, det är "tankepratet" inom oss som bestämmer hur vi känner oss. Ett bra tankeprat börjar oftast med Tack!
Allting börjar i vårt tankeliv och om du tar kontroll över det du tänker tar du kontroll över dig själv på andra områden också.
I Bibeln, Nya Testamentet, Filipperbrevet kap.4 vers 8 står det om att vi ska ha våra tankar på det som är sant, upphöjt, rätt och rent, det som är värt att älska och akta, allt som kallas dygd och allt som förtjänar beröm. Då får vi rätt fokus i livet.

Dina tankar bestämmer vad du gör. Allt har börjat i tanken. Tänker du negativt eller "fel" hamnar du i situationen då du slår dig för pannan och undrar "Hur tänkte jag nu?" "Hur kunde jag vara så dum?"  Tänker du positivt och rätt leder det troligen till någon slags seger.

Gud har gett oss våra tankar och en fri vilja och det är upp till oss själva att välja rätt. Jag för min del vill leva efter den mall som Bibeln ger och på så sätt med mitt liv visa att det faktiskt finns något som är rätt och rent, sant och upphöjt.

Kommentarer
Postat av: Anders Östman

Hej Monica! Kul att träffas här. Jag inbillar mig att man når längre här än på Blod och Eld



Kommer att följa vad du skriver

2008-10-03 @ 13:03:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0