En bro mitt i ingenstans

1998 hände en märklig sak i Honduras. Orkanen Mitch drog fram och ödelade stora delar av landet. Hela byar förstördes och följderna blev förödande. På en vecka föll 3 liter regn och hela landstrukturen förändrades och massor av människor omkom. Det är inget ovanligt att det faller 3 liter regn i Honduras, men då sker det under ett år, nu kom allt under en vecka plus att det blåste orkan då.
När vattenmassorna slutligen sjönk undan hade Cholutecafloden flyttat sig. Förut fanns det vägar på båda sidor av floden och en bro som gick över den och allt fungerade som det skulle. Efter orkanen hade floden flyttat sig och vägarna var bortsköljda och kvar stod en brokonstruktion, bredvid floden, och hade inte längre någon funktion. Numera är det en turistattraktion.

Den här bliden är för mig en tydlig bild på hur det kan vara för oss kristna och i synnerhet de etablerade församlingarna i ett samhälle som ständigt förändras. Tyvärr ser vi ofta ut som Choluteca-bron. En struktur som står mitt ute i ingenstans och som inte fyller någon funktion. Ja, okej, nu raljerar jag lite för visst kan man använda även en brokunstruktion i ingenstans. Man kan ha picknick där bredvid floden och sitta under bron och få skydd från solen. Det kan vara riktigt behagligt och mysigt och man får nya krafter att fortsätta med sina sysslor. Så är det även i kyrkan, vi kan ha det mysigt och andas ut och samla kraft och det ska vi absolut göra, men det hjälper inte om vi inte sedan går iväg och gör vår tjänst någon annanstans, för andra människor.

Förändring sker alltid - regn kommer alltid att falla - och då är frågan vad vi gör. Ska vi längta tillbaka till den tid då bron fungerade som den skulle eller ska vi gräva en tunnel så floden kan flyta tillbaka eller ska vi ta tag i det hela och bygga en ny bro, alltså söka nya vägar för att möta de förutsättningar som finns i dagens samhälle bland människor i vår omgivning idag, eller ska vi längta och sukta efter hur det var för 40 år sedan.

Jag vill i alla fall inte vara den som suktar och längtar efter flydda tider, inte heller bara ha picknick under en död bro. Nej, jag vill bygga nya broar, finna nya vägar, nå nya människor. Jag har ju mött Jesus, Hans kärlek, omsorg, kraft och styrka i mitt liv. Han har dött och uppstått för mig och alla människor - det måste jag finna vägar för att berätta så folk idag förstår och själva får uppleva Honom.

Guds välsignelse till Dig idag och alla dagar!

Cholutecafloden och bron

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0