Ett pittoreskt inslag - eller..?

Jag var för några veckor sedan var ute med Street Church (kyrkan på gatan) och bjöd på kaffe, bibelord, biblar och pratade med folk som var i rörelse. Det är vi frikyrkor i stadsdelen som gör detta en lördag förmiddag ca var tredje vecka, för att få ut Jesus på gatan, visa att vi finns till hands.
Sist vi var ute talade jag med en man som frågade varför Frälsningsarmén inte längre stod och sjöng på lördagar i Ica-affären. Jag förklarade att de som stod där för 10 och 20 år sedan är de samma som skulle stå idag och de faller av en efter en och låter inte speciellt bra heller. Jag sa också att vi behöver finna nya vägar för att nå dagens människor och möta de behov som finns nu. Street Church är en sådan väg och kanske hårdrock en annan - fast då höll han på att sätta kaffet i halsen, nej, nej, sa han, förstör nu inte alla föreställningar jag har om Frälsningsarmén.
Och då tänkte jag - Om dina föreställningar är att vi är detta pittoreska inslag i gatubilden, då förstör jag dem gärna.

Frälsningsarmén idag må på många plaster föra en tynande tillvaro och inte göra så mycket väsen av sig, men vi behöver titta tillbaka på vårt egentliga arv. Den unga FA hade verkligen inte kyrkan och Jesus som nå'n hobby eller nå't som man klämmer in i planeringsalmanackan. Det var ALLT FÖR KRIGET! Saved to save - räddad för att rädda, och utan personlig invigning för själafrälsningsarbete kan ingen vara en god soldat. Genom sitt liv och sina ord slog William Booth (FA:s grundare) an tonen: "Vad vi just nu behöver i Frälsningsarmén och på annat håll är män och kvinnor beredda att dö på sin post. Det är var världen behöver, vad vi ber om och vad Gud vill." Grundsatsen var no pain - no gain = ingen seger utan smärta.
Frälsningsfolket strävade efter att leva och predika ett rent och heligt liv. Ingen del av livet kunda få bli opåverkad av evangeliets förvanldande kraft och den helige Andes aktivitet. När Gud fick grepp om människors liv belystes familj, affärsliv, relationer, ekonomi, utbildning och romantik bokstavligen av förnyelsens strålkastarljus och det var bevis på detta slags förvandling där livsstilen förändrades intill oigenkännlighet, som vittnade om effektiviteten i Frälsningsarmén. Det handlade inte om ihålig gudaktighet utan om en genomgripande revolution i människors liv och som en konsekvens därav, hela samhällen. Hela evangeliet skulle förvandla hela människan.

Så vad är vi då? Ja, jag vill vara som dessa första frälsningssoldater som levde efter parollen ALLT FÖR KRIGET! Jag vill vara den sortens kristen som djävulen sätter upp varningsskyltar för i helvetet.
Pittoreskt inslag - Nej, Aldrig!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0