Ny generation!

Idag hade vi besök av TV-producent och filmmakare Bengt Roslund på Öppna Förskolan på Frälsis. Han gör en film om Limhamn och då måste ju vi vara med förstås :-)
Vi blev filmade när vi hade sångstund och lek och fika - precis det vi gör på ÖF och alla skötte sig utmärkt.
Jag har haft en del med Bengt Roslund att göra under årens lopp. 1982 hade Frälsningsarméns Malmö/LImhamn kårer hand om TV- gudstjänsterna under påskhelgen och Bengt producerade dessa. Sedan har vi setts vid olika tillfällen under åren. När han hade gårr frågade en av mammorna mig om jag kände honm och jag berättade hur det var och började räkna att 1982 faktiskt är 26 år sedan!!! Hur kan det vara så? Ja, jag var väldigt ung då..... och faktum är att ända fram till nyligen har jag räknat mig som ganska ung, men nu börjar jag se att en ny generation växer fram. Mina döttrar är nu 11 år gamla och går i 5:an och jag ju säga att de är "vuxnare" än var jag var när jag gick i 5:an.
De har nu också startat en Ny Generation-grupp på skolan, eller de startade men fick sedan nej av rektorn, vilket faktiskt är lagbrott, för alla elever har rätt att starta en kristen skolgrupp på skolan, på skoltid. Skolan behöver inte upplåta någon lokal men de kan inte förbjuda gruppen att samlas.
Jag är jättestolt över tjejerna att de vågar stå upp för sin tro i skolan, även om de ibland får tråkiga kommentarer, men de har redan fått uppleva att Gud verkar bland oss på olika sätt. Ny Generation, som är en stödorganisation för kristna skolgrupper,  har också, precis som vi, som ett av sina viktigaste ord: Others, alltså att sätta andra före dig själv. De säger också "Min skola - mitt ansvar". Missionärerna kommer inte utifrån och in utan finns redan på plats och resutatet är att många ungdomar finner Jesus och blir troende kristna, vilket bådar gott för framtiden eftersom att framtidens statsminister finns i någon skola idag och framtidens läkare, advokater och domare också. Även framtidens uteliggare och alkoholister som kanske inte behöver bli det om de finner Jesus först.
Jag uppmuntrar denna nya generation och vad gäller mina flickors grupp så får de samlas på Frälsis tills vidare och fortsätta be för sin skola och kompisar och göra gods gärningar för andra, Others.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0