Två ord

I min bok "Nattljus" av Charles Swindoll läste jag igår detta lilla avsnitt: "Två ord kommer att hjälpa dig hålla ut när du har väldigt lite hopp kvar: Accepterande och Förtröstan. Acceptera prövningarnas, lidandets, olyckans eller felbehandlandets mysterium. Försök inte förstå eller förklara det. Acceptera det. Förtrösta sen frivilligt på Gud för beskydd genom Hans kraft, från och med denna stund, fram till evighetens gryning." 
"För Herren ska ge dig tillförsikt och bevara din fot för snaran". Ordspr. 3:26

De böcker jag läser och de predikningar jag lyssnar på verkar alla handla om frågan om varför Gud gömmer sig, inte visar sig, inte svarar och Job återkommer gång på gång.
Kanske Gud till en del gömmer sig för att vi ska hungra och törsta mer efter Honom. Eller kanske hittar vi inte Gud för att vi söker på fel ställen, vi förminskar Gud för att passa in i vårt intellekt, men det går inte för Gud är mycket större än så och oavsett om jag hittar Honom när jag söker eller om jag bara skriker ut i ett stort mörker och hålrum, så är Gud ändå Gud, Kung, allhärskare, alltings skapare och upprätthållare.
Tänk vad lätt det är att skriva det här, att läsa om det och höra det och hålla med, men vad svårt att leva efter det när man mår dåligt och ändå ropar och söker Gud och bara upplever en stor tystnad. Söker jag på fel ställen eller på fel sätt, lyssnar jag på fel sätt, vad är det jag inte förstår?
Kanske uppenbaras det nå'n gång vad det är jag ska lära mig, jag hoppas det och under tiden fortsätter jag ropa, be och söka och försöka leva efter de två orden - acceptera och förtrösta.

Förresten har vi nu inlett en 4-veckors period av bön på kåren för framtiden, vägval, kårens roll i Guds utbredande på Limhamn. Måndag, onsdag och fredag är lokalen öppen för bön kl.17-18 och söndagarna är det gudstjänst kl.11.00. Ingen annan verksamhet sker under dessa veckor. Välkommen att be med oss.

"Bli stilla och besinna att jag är Gud." Ps.46:11

Som kuriosa kan jag meddela att jag och Anna Book fikade samtidigt på Lieto på Limhamn idag :-)

Blessings!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0