Balanserad

Idag predikade jag del 1 av serien "Balans". Balans i livet, men speciellt balans i ekonomin. Eh...jaha, varför prata om det i kyrkan, det kan man väl ringa banken om? Visst, men faktum är att genom hela Bibeln handlar det mer eller mindre om vårt förhållande till pengar och ägodelar och det är faktiskt så att om du är ur balans i din privatekonomi kan du inte vara i balans i ditt förhållande till Gud.
Så, därför tar jag upp detta ämne. Ekonomi är ju aldrig rättvis, det ser vi varje månad när vi jämför räkningarna ed summan i lönekuvertet, men ekonomin kan vara balanserad.
Balansens fysiska lagar är 1: Fokus - håll ögonen på något, var fokuserad; 2: Ständiga korrigeringar - om du går på lina med utsträckta armar så korrigerar du hela tiden armarnas läge för att hålla balansen; 3: Ett klart mål - du måste veta vad du försöker göra, t.ex. jag försöker ta mig över till andra sidan utan att ramla av linan.
Fokus och mål nämnde jag speciellt idag. Fokus i våra finanser bör vara så enkelt som att ta reda på vart pengarna tar vägen. Skriv ner datum, vad du har köpt och summan - avancerat va! Så fantastiskt enkelt och ändå så få som gör det. Detta är en utmaning från mig till dig, under veckan som kommer, skriv ner allt du köper, när du köper det och hur mycket det kostar. En sorts "tracking-device", du får fokus i dina finanser och inga bråk behöver uppstå angående vem som köpt vad och när eller så.

Målet då, vad bör vårt mål vara?  Vad bör, enligt Bibeln, enligt vår kristna tro, enligt Jesu undervisning, vad bör då vara vårt mål med våra pengar och ägodelar? Vad är det filter som jag ska köra alla mina finansiella beslut igenom?
I Gamla Testamentet, 1Krön.29 så står där berättat om Kung David. Han hade av Herren fått beskrivningen av hur templet som de skulle bygga skulle se ut och allt nedtecknades och han sa till sin son Salomo att Gud hade utvalt honom att leda detta tempelbygge. Läs från vers 1 och framåt. David ger av sin privata rikedom till detta tempelbygge och folket följer hans exempel. Det har forskats i detta, hur mycket det var David gav till tempelbygget av sin privata rikedom och en forskare kom fram till omkring 14 miljarder dollar. Åtminstone rörde det sig om flera miljarder dollar. Mer än vi kan greppa. Detta gav David och folket följde hans exempel av frikostighet, trots att många av dem inte skulle leva tillräckligt länge för att ens se det bli halvfärdigt, men de tänkte inte på sig själva.Från vers 10 prisar David Gud inför hela folket och verserna framöver låter ungefär såhär: Gud, allt handlar om Dig, inte mig, Dig. För allt i himlen och på jorden är - Ditt! David säger att allt jag gav och allt alla andra gav, allt som vi tagit hit för att kunna bygga templet där Ditt! Det kommer från dig och det tillhör dig. Och fortsättningsvis - Ditt är riket och Du är den upphöjde härskaren - alltså, David var kung, men han erkände och upphöjde Gud som den ende kungen och härskaren. Inte bara så att allt tillhör Dig, Gud, allt kommer ursprungligen från Dig. Alltså, all min rikedom säger David, kommer från Dig, Gud. All rikedom som finns i landet, kommer från Dig, Gud. Allt som vi har och njuter av i våra liv kommer från Dig Gud. Allting tillhör Gud och allt kommer från Gud. Alla som har åstadkommit något i livet, har gjort det för att Gud gav kraft till att klara det. Alla affärsmän som kommit långt i karriären, det är för att Gud gav dem intellekt och kraft och tillåtelse att göra det. Och detta säger David - han som besegrade Goliat, han som gått igenom så mycket för att kunna bli och förbli kung, han som verkligen arbetat sig upp i karriären. Allt är Ditt Gud! Din är äran, det är tack vare Dig! Allt är ditt och vi har givit bara det som kommer ur Din hand.


Och Jesus ger ett eko av detta genom hela NT, allt tillhör Gud, allt kommer från Gud, det handlar om Gud.

Så vad ska då vårt mål vara, vårt klara objektiv, det som vi ställer allt i jämförelse med när det gäller vår ekonomi? Jo, två ord har jag kommit fram till, det ultimata nämligen att Ära Gud. Ära Gud. Ära Gud med allt!


Hur går det till då? Ja, ofta får vi höra när man undervisar om givande att 10% ska du ge till församlingen, alltså om du får 100 kr så ge 10 och om du får 500, - så 50 och så vidare. Och det är bra, om alla hade gett 10% hade vi inte haft nå'n ekonomisk kris i Frälsningsarmén över huvudtaget.

Men tionde kan också bli galet. Om allting tillhör Gud, varför ska jag då behålla 90% och Han bara få 10?
Om jag lånar ut min bil så vill jag förstås att man kommer tillbaka med hela bilen, inte 10 % av den, eller hur.

Så tänker Gud om våra pengar, ägodelar, vårt arv, vårt sparande, det handlar inte om att betala av Gud med ett %-tal. Jag är helt för att ge procentuellt, men detta handlar inte om det, det handlar om att hitta sättet att ära Gud med allt!

Om du läser i GT eller NT så säger Gud att allt du har, har du fått av mig att förvalta. Jag äger det. Allt du har lyckats med i livet har du lyckats med för att jag tillåtit dig att lyckas med det.

Jag vet inte hur allt det fungerar men jag vet att Gud har rätt. Utan Honom skulle vi inte ens finnas.


Så filtret, vårt mål i vår ekonomi, när det handlar om att jag ska köpa något, spara, göra etc. det jag måste fråga då är - hur ärar jag Gud i denna situationen?

Och om det gör dig rädd, du kanske tänker att om jag säger att jag ska ära Gud med allt jag äger och har så kanske Han tar något från mig. Om Gud ville ta något från dig behövde Han inte vänta på att du skulle ge upp det, om inte din Gud är så här liten och inte har något att säga till om.

Och det här är viktigt - Gud vill inte ta dina pengar - Han vill bara inte att dina pengar tar dig! Han vill inte ta något från dig han vill ge något till dig. Och det vet vi genom att påminna oss om att Gud älskade världen så att Han gav sin ende son..... Han vill inte ha något från dig vill ge något till dig.

Och när du bestämmer dig för att ära Gud med allt. Inte slänga några kronor i kollektboxen i förbifarten utan verkligen ära Gud med allt du är och har, då följer frid, frihet, en lättnad som är överväldigande.
Hur går det till då? Att ära Gud med allt? Ge mig en lista, ge mig direktiv. Ja, jag vet inte hur du ska göra, men jag vet hur du börjar - genom att be den här bönen- Gud, visa mig hur jag kan ära Dig med allt! Jag vet inte var jag ska börja, visa mig hur jag kan ära Dig med allt jag har.
Till vissa av oss kan Gud säga åt oss att spara mer; till andra att ge mer; till andra att spendera mindre. Någon kanske behöver göra sig av med något som är alldeles för viktigt för en o.s.v.

Hur det ska gå till är olika för oss alla men be bönen - Gud visa mig hur jag kan ära Dig med allt!

Det är också utmaningen idag - be Gud visa dig hur du ärar Gud med allt och slappna av i det. Gud vill inte ta något från dig, Han vill ge något till dig.

Och genom att leva så blir det också ett vittnesbörd för människor i vår omgivning som hela tiden lever med oro över pengar.

Så åter igen - Gud vill inte ta något från dig, Han vill ge något till dig.

Blessings!

BALANS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0