Vad tror du?

Mitt i vardagens tumult, då jag dessutom brottades med det faktum att jag inte är oförstörbar (se tidigare blogg-inlägg), skulle jag förbereda en predikan (finns att lyssna på här under predikningar) på temat "Jesus skapar tro"...jättelätt...eh. Blev klar lördag middag.

Tron på Gud ser olika ut hos oss människor. Min tro grundar sig inte på omständigheter, om jag får allt jag ber om. Detta är väl det äldsta teologiska problemet - hur kan det finnas en god Gud när världen är så ond? Teodicé-problemet, kallas det. Det är när man grundar sin tro på omständigheter. När allt gå bra för en - "yeah Gud, heja, heja!" Om det börjar gå dåligt - "var är Du, Gud?" Och om det går riktigt åt skogen - "finns Gud över huvud taget?" Jag ska erkänna att jag också hamnar i det träsket ibland och undrar om Gud bryr sig, men då får jag komma ihåg att jag inte kan grunda min tro på det som sker med mig eller runt omkring mig för en sådan tro är ömtålig, den håller inte i längden.

Tro är inte heller en kraft som man mediterar in. Det är ingen formel och ingen karma. Man får inte tro av att t.ex. be, be, be, gå i kyrkan, be - nej, det var inte rätt formel. Be, be, be, läsa Bibeln, gå i kyrkan, sjunga - nej det funkade inte heller. Det är ingen formel.  Tro är ingenting som finns utanför Gud, inget som man kan hoppa in i och ut ur, inget som man kan meditera sig till eller så. Det är heller ingen maskot.
Vad är då riktig, biblisk tro? 

Tro är hopp som tagits ett steg vidare. Bron mellan hopp och tro är Guds löfte. I Heb.11:1ff står det om tro att : "Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se." Alltså, vi kan fortfarande inte se väckelsen på Limhamn; en levande Frälsningsarmékår; en församling som lever efter mottot vinna, träna, sända ut, men tron på att Gud ska leda oss dit ger oss visshet om att det kommer att bli så och därför fortsätter vi jobba och kämpa trots alla motgångar. Skulle min tro grunda sig på omständigheter när det gäller detta skulle jag inte överhuvudtaget vara här. Men min tro på att det skall ske som Gud sagt grundar sig inte på omständigheterna, min tro är grunden för det jag hoppas på och ger mig visshet om det jag inte ännu kan se.

Riktig, Biblisk tro, är Övertygelsen att Gud är den Han säger sig vara och att Han ska göra det Han lovat göra.

I dagens text kommer en romersk officer till Jesus och ber om Hans hjälp. Han var i judarnas mening en hedning. Han hade inga som helst teologiska kunskaper. Han visste inget om de judiska lagarna, förutom möjligen att de var viktiga för judarna, men han hade sett Jesus, vad Jesus gjorde, kanske hade han hört Honom tala och sett Honom bota människor. Han såg och han trodde. Han visste att hos Jesus fanns hjälpen som han behövde. Han var helt övertygad om att Jesus skulle hjälpa, därför han hade sett och hört och förstått att det var så. Både i denna berättelsen och i många andra är det just människor som i judarnas mening inte passade in, de var utstötta eller orena, men Jesus så i dem tro och värde och hjälpte dem.

Det finns en annan berättelse också om den man som var helt täckt med spetälska. Han var helt körd, inget socialt liv, ingen familj, helt sjuk och bara graven som väntade. Han såg Jesus, visste att där finns hjälpen och slängde sig framför Honom. Om Du vill, sa han, kan Du göra mig ren. Och Jesus rörde vi honom och sa: Jag vill, bli ren. Han visste att Jesus kunde. Hans tro gav honom visshet om det och han hoppades att Jesus ville. "Om du vill kan du göra mig ren. Jag vet att Du kan och jag hoppas Du vill."
Vi får komma till Jesus med våra sjukdomar och krämpor och problem och ibland säger Han jag vill, bli ren. Ibland säger Han, jag vill, men inte nu, senare. Ibland säger Han jag vill inte för jag vet något som Du inte vet och har ett bättre förslag och ibland säger Han, jag vill inte av anledningar som vi aldrig kommer att få veta. Jesus botade inte alla när Han gick omkring på jorden heller och vi vet inte varför. Men det ändrar inte grunden för vår tro.


Grunden för min tro är personen Jesus Kristus, som föddes in i världen för bli varje människas och hela världens frälsare. Han dog för våra synder. Han besegrade döden och Han uppstod igen. Han är den som hjälper oss att leva vidare. Detta är Guds sätt att säga, Jag älskar Dig och bryr mig om vad som sker med dig.

Min tro grundar sig på en person och en historisk händelse som sedan fått konsekvenser för evigheten. Så även om jag aldrig mer får ett bönesvar och inte hör något mer från Gud, så tror jag ändå, därför att det ändrar inte det faktum att Jesus kom och gjorde det Han gjorde och där är trons grund. Nu hoppas jag inte att Gud tystnar eller att bönesvaren upphör, men det bör inte ändra min trosinställning.
Att bli kristen är att lära känna Jesus. Att vara kristen är att leva med Jesus och lära känna Honom mer och mer. Och en da sättet att lära känna Jesus är att be och läsa Bibeln, umgås med Honom, enskilt och i Gudstjänsten, genom att samtala med andra som också känner Honom så kan vi utvecklas tillsammans.


Och visst är det väl så att när din värld rasar samman, då vill du inte ha en gud som du kan stoppa i fickan eller en tro som finns i en maskot på instrumentpanelen. Då vill du kunna falla i famnen på något som håller, på universums skapare och den goda nyheten är att Gud är allt det. Han håller allt i sin Hand och det är i Honom du får grunda din tro.

Blessings!

Grunden för min tro


Kommentarer
Postat av: Charisma

God läsning!

Lyssna gärna på mera om TRO här:

http://hoor.charisma.se/viewNavMenu.do?menuID=112

2009-01-26 @ 18:25:35
URL: http://motcharisma.blogspot.com/
Postat av: Monica

Tack så mycket för tipset. Jag har laddat ner dem och ska lyssna imorgon :-)

2009-01-26 @ 19:37:43
URL: http://captainsblogg.blogg.se/
Postat av: Charisma

Kom gärna tillbaka å berätta vad du tyckte :)

2009-01-27 @ 23:30:35
URL: http://motcharisma.blogspot.com
Postat av: Monica

Jag har lyssnat på den första och log igenkännande några gånger. Vad skönt att få bekräftelse på att det jag predikar, predikas även på andra platser.

Det finns hopp:-) Gud välsigne Er!

2009-01-28 @ 07:21:35
URL: http://captainsblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0