Evighetshopp och ett gott skratt!

Söndagen som gick var Domsöndagen och temat vi hade var "Guds kärleksfulla grepp". Domsöndagen har missbrukats en hel del förr i tiden. Det finns de stackars skadade människor som aldrig kunnat se fram emot Jesu återkomst för att de redan som barn blivit skrämda av sk. Domedagspredikanter som talade om för dem att de säkert aldrig skulle hinna bli vuxna innan Jesus kom tillbaka för att döma!!! De målade upp en mörk framtid och ett stort hot och sedan var det ingen som förklarade hur det egentligen står till.
Det vi samtalade om i söndags handlar om hopp och fest. Guds kärleksfulla grepp är att den som tror skall aldrig gå förlorad. Han kommer med erbjudandet och vi väljer.
Jesus ska komma tillbaka, inte som alltings slut utan som alltings början. En ny himmel och en ny jord ska skapas och ingen ondska ska finnas mer.
Då kommer alla som på något sätt formulerat en trosbekännelse – kanske bara ord som  - Jag vet inte om Du finns men jag vill det för jag behöver Dig – alla sådana kommer att ta emot Honom med glädje och alla människor kommer att säga Jesus är Herre, oavsett tidigare åsikt. ”Alla knän skall böjas och alla tungor skall bekänna att Jesus Kristus är Herre.”
Vi är på väg mot den återkommande Jesus. Världshistorien slutar inte med att rullgardinen dras ner, tvärtom den dras upp!
Vi pratade också om helvetet, vem kommer dit? Vilka är de orättfärdiga? Hur ser straffet ut?
Jag tror att det som kommer till helvetet gör det frivilligt. De är de som med berått mod hela livet valt att göra uppror mot Gud och absolut inte vill ha med Honom att göra i evigheten heller. Gud skickar ingen till helvetet, de går självmant och dörren stängs från insidan.

Jag älskar och lever med Jesus som Herre i mitt liv. Även när jag inte ser, hör eller ens känner det (vilket har varit en verklighet för mig till och från ganska länge nu) så är Han här. För Jesus kommer inte bara tillbaka i en avlägsen framtid utan Han kommer till oss nu, varje dag, hela tiden. Han är den som ständigt kommer med ljus, hopp och kärlek, den som hjälper oss att ta ett steg till.
Jag vill vänta på Jesus aktivt och det bästa sättet att göra det tror jag, är att vänta tillsammans med Honom. För Han är inte bara ett ansikte i framtiden. Han som en gång kommer tillbaka – inte för att avsluta folkens liv utan för att avsluta folkens lidande – har lovat att vara en följeslagare till den meningsfulla framtiden. Det lovade Han när Han sa: ”Jag är med er alla dagar.”
Guds Rike är redan här och ännu inte. Det är inom oss som tagit emot Honom, Hans lärjungar. Vårt dubbla medborgarskap uppmanar oss att utföra Guds Rikes gärningar här och nu och för framtiden.

En sådan Guds Rikes gärning är ju att hjälpa varandra, de som har det svårt, de hemlösa, fattiga ja, de som har det jobbigt på olika sätt. Frälsningsarmén gör det bl.a. genom att samla pengar i sina "Julgrytor" till förmån för det sociala arbetet Frälsis utför på många platser.
Nu på lördag, den 28:e, är det kick-off för Julgrytan och på Limhamnskåren inbjuder vi till en StandUp-kväll till förmån för Julgrytan. Inträde 50 kr. Komikerna uppträder gratis och intäkterna går till Julgrytan.
Kom och "Skratta och håll grytan kokande".

Blessings!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0