Tro och tvivel

Gårdagens gudstjänsttema var "Trons kraft". Vi hade som vanligt en avslappnad Cafégudstjänst där vi samtalade om just tro och vad tro är och innebär för oss. När det handlar om tron på Gud och livet med Honom kan vi uppleva det så olika beroende på vem vi är, vad vi har gått och går igenom i livet, men vi kunde i alla fall vara överens om att det som står i Hebr.11, att "Tron är grunden för det vi hoppas på, den ger oss visshet om det vi inte kan se", i alla fall stämmer rätt bra.
Jag frågade om de tyckte att tro och tvivel var motsattsord, och några tyckte det medan andra tyckte att tvivlet behövs för att tron ska kunna växa starkare. Själv anser jag att tro och tvivel går hand i hand, speciellt efter att ha varit sjuk i ett halvår och fortfarande inte vet när det ska vara över. Jag har så många som ber för mig hela tiden - tack snälla Ni, fortsätt med det, - och ändå är jag inte frisk ännu. Jag tvivlar inte på att Gud finns eller att Jesus har försonat hela världen i Sin egen kropp, men jag har tvivlat på att Han bryr sig, tvivlat på att Han lyssnar, tvivlat på att Han vill göra mig bättre o.s.v. Men detta har också fått mig att söka svar, söka Gud mer, skrika och ropa mer helhjärtat efter Honom, än jag kanske gjort tidigare. Så för mig ät tro och tvivel inte alls motsatser utan behöver varandra. Tro och otro däremot är motsatser. Otro är, anser jag, när man väljer att inte tro och det är motsatsen till att vaäja att tro.
"Löftena kunna ej svika, nej, de står evigt kvar" - sjunger vi i en sång ibland. Gud håller ju Sina löften, till skillnad från oss människor ibland och de löften som finns i Bibeln kan vi lita på.
*Gud har bl.a. lovat att vara med oss och styrka oss genom problem och bekymmer, Han har däremot inte lovat att skydda oss från svårigheter, utan att vara med genom dem.
*Han har lovat att om vi söker Honom och Hans rike först, litar på Honom, så ska vi få allt det andra också, Han ska inte låta oss gå under.
*Han har lovat oss rikliga välsignelser om vi sätter Honom först i livet, på alla områden, inkl.det finansiella området, i Malaki 5:10
*Han har lovat vara en vän som aldrig sviker.
*Han har sagt att vi ska kunna göra kraftgärningar när vi går i Hans namn, sätter Honom först i våra liv och lyder och följer Honom.

Så, tro behöver nog tvivel ibland för att växa och mogna och bli starkare eller för att man ska få ett nytt perspektiv på Gud och livet.
Tron är grunden för det vi hoppas på, den ger oss visshet om det vi inte kan se.

Blessings!

Tryggare kan ingen vara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0