Att få eller ge - vilket är roligast?

Så var julhelgen över och idag är en vanlig måndag. Barnen har visserligen jullov och jag jobbar inte jättehårt idag eftersom förberedelserna inför julhelgens tillfällen tog all tid och kraft förra veckan, började jag dagen på gymet idag och sedan kaffe och tidning i soffan.

Julen ja, en glädjens och fridens högtid eller en stressens och handlandets högtid eller en ensamhetens och ångestens högtid. Ja, alla dessa finna runt omkring oss och jag har sett dem alla denna jul. När jag förra veckan stod vid julgrytan på Malmöborgs och samlade pengar sprang folk hit och dit och stressade runt och klagade på att skinkorna inte var jämna nog eller att det ena eller andra var slut o.s.v. Det var skönt att inte handla själv just då kan jag säga.
På julafton fick jag träffa folk som annars skulle sitta ensamma och må dåligt, men istället fick en stunds gemenskap och värme hos oss på Frälsis. Där fick jag också träffa hela familjer som valde att fira julafton tillsammans med andra som man inte kände från början men som man blev vänner med innan kvällen var slut. Det var en fantastisk upplevelse och om jag får bestämma blir det en tradition :-)
Till julafton hade vi ju fått över 500 barnjulklappar från hotel Temperance och vi delade ut till barnen som var där. Sedan körde Nettan iväg med några säckar till barnhemmet Enebacken och förvånade barn och vuxna fick mer än de trodde var möjligt. Idag har jag och mina döttrar varit på Barn och ungdomscenter på UMAS och lämat tre säckar och de blev också jätteglada. Onsdag el. torsdag kommer Tore, fängelseprästen, och hämtar några säckar till familjerummen på fängelserna. Magnus levererade också ett antal säckar till Malmökåren till deras sociala center och jag blir så glad varje gång jag får ge något till nå'n annan. Speciellt när de verkligen blir glada och överraskade. Har skrivit mer om julaftonsfirandet på Limhamnkårens blogg.

Det här med julklappar och presenter ja, vad är egentligen roligast, att ge eller att få? Visst tycker jag det är kul att öppna en present, speciellt när jag inte kan gissa vad det är och det verkligen är något jag önskar, då blir jag glad och tacksam. Men det som ger mig ännu mer glädje är när jag kan glädja någon annan, att få se lille 4-årige vännen öppna sin julklapp och inse att han äntligen fått ett eget StarWars-lego, hans ögon blev jättestora och han blev alldeles skakig bara så glad han blev. Eller ögonen på hans mamma när hon öppnade sin paket och såg spikmattan, något hon verkligen ville ha men inte kunde köpa själv. Det värmde mitt hjärta många gånger om och det är sån't som lär mig vad det betyder att "ge så ska du få".

Nu är julen som dagt över men givandet ska fortsätta alltid, speciellt för oss som är kristna och tror på Bibeln. Givandet är en biblisk princip och att visa kärlek och omsorg om varandra är genomgående i heöa Guds Ord.
Låt oss fortsätta vara givmilda, vänliga, kärleksfulla och tålmodiga mot varandra och inse att när vi ger så får vi så att vi bara vill ge mer.
Nu är det dags att säga Gott Nytt år!

Blessings!

Tomtenissar hemma efter julaftonsfirande på kåren

Kommentarer
Postat av: Charisma

Härligt med alla julklappar!

God fortsättning & Gott Nytt & Framgångsrikt 2011!

2010-12-27 @ 21:51:13
URL: http://motcharisma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0