Julstämning

Periodvis under åren har jag tyckt att julen varit ett nödvändigt ont, fyllt av krav, stress och onödig mat. Då julpyntet åkt fram bara för att det ska vara så och sedan ner igen så fort som möjligt. Då allt "man måste göra" som att baka lussekater och pepparkakor bara varit bördor på axlarna och stämningen inte riktigt infunnit sig.

Andra år har det varit rolig att i adventstiden pynta och se fram emot julen och jag har ställt fram juldekorationer och sett till att granen varit fint klädd och allt har varit så bra med pepparkakor bakade med hemgjord pepparkaksdeg och kristyr och så. Lite streesigt förstås - "men det hör ju till."

De senaste åren har varit lite sådär. För två år sedan skulle vi flytta i februari så då rensade vi en del julpynt och slängde den gamla granen efter jul så det var en ganska lugn och opretentiös jul.

Förra året var jag inte så bra och kände inte alls för jul, men pyntade ändå för familjens skull och lät barnen klä julgranen och det fick bli lite som det ville, vilket jag upptäckte var hur skönt som helst.

I år, när jag mår bättre, är det riktigt roligt - utan krav och måsten. Har inte bakat varken lussekatt eller peparkaka. Ställde upp adventsljusstakar och julpynt nästa på samma gång och lät barnen åter igen klä granen och det blev ju jättabra. Gabriel visade idag en fågel av garn som han gjort i skolan så den fick han sätta i granen också :-)
Nytt i år är förstås pepparkakshuset. Det har jag aldrig gjort något förut men Gabriel frågade en dag om vi inte kunde göra det och då köpte jag en färdig byggsats - Annas pepparkakshus - på Malmborgs och igår kväll byggde vi det, jag och barnen. Och tänk, det var riktigt roligt. Jag smälte sockret och satte ihop byggplattorna så det blev ett hus, och lyckades komma undan med en liten värmeblåsa på handen, sedan lät jag barnen härja med kristyr och smarties och Johanna och Gabriel gjorde sedan marsipanfigurer som de satte runt huset. Oj, så fint det blev!

Jag tror det här blir den bästa julen på länge, speciellt eftersom vi ska ha öppet på Frälsis på Julafton mellan 14.30-20.00 och fira en stor gemenskapsjul. Det ser jag fram emot!

Kram och Blessings till alla

Framsidan av peparkakshuset

Lite från ovan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0