DHA & IBS

Okej, jag skäms, det är ja alldeles för längesedan jag bloggade nu, igen. Hm, behöver skärpa mig med det.
Sedan sist har bl.a. Olivia och Johanna varit med mina föräldrar i Rom i 5 dagar och festat på italiensk glass och sett Forum Romanum och allt annat fint där. Gabriel har sprungit Kalvinknatet och lekt med kompisar. Jag tog två dagar och "sanerade" tjejernas rum, så de kände inte igen sig när de kom hem. Hoppas de kan hålla det något sånär städat.....

Nåja, idag är det Pingstdagen och på förmiddagen hade vi Födelsedagsfest på kåren, vi firade den kristna församlingens födelsedag, då DHA = Den Helige Ande kom över lärjungarna och uppfyllde dem och de blev modiga och spred budskapet om Jesus ut till hela världen. Vi firade med sång & musik, läsning ur "De yngstas Bibel" (den är så bra) om hur det gick till den första Pingstdagen, och sedan en lite utläggning om hur Anden verkar idag i att bl.a. ge oss kreativitet ( vi hade konstutställning också) och ljuscermoni som visade att ljuset - Jesus - sprids genom människor till andra människor och ut i världen. Se'n blev det godiregn och glasstårta och ballonger. Ja, lyckat, helt enkelt!

I veckan som gick, i tisdags, var jag på Gastromottagningen på sjukhuset för att utröna om mina magbesvär och kopplingen till yrseln etc., mycket trevliga läkare och läkarstuderande där förresten, och det som kom fram efter alla provsvar och undersökning av "trycka på magen" så har jag numera diagnosen IBS = Irritable Bowel Syndrome. Möjligen med en magkatarr på det så jag ska göra en gastroskopi (me no like), för att se att där inte är något sår i magen. Har blivit lovad mycket droger :-)
Att ha IBS bekräftade ju faktiskt på sätt och vis mina envisa påståenden om att olika symtom har samband med magen, t.ex. har IBS-patienter mycket oftare ont i ryggen, trötthet, huvudvärk, fibromyalgi etc. Och man är fortfarande i forskningsstadiet inom många områden som har med IBS att göra så ingenting är omöjligt. Så att yrsel har samband med magen och IBS är mycket troligt. Så, now what? Jo, gastroskopi, konsultation med dietist och prova mig fram hur kosten och vissa medel för magen och livet i övrigt kan fungera i fortsättningen.

Så, nog om det. Imorgon är det ny vecka igen. Utvecklingssamtal med Gabriel (alltid lika spännande :-)
Och nästa söndag, den 30/5 blir det en kreativ gudstjänst kl.11 med texter ut Skrivarverkstadens arbete. Det blir spännande att se hur det kommer att utformas, jag har fått se vissa idéer och det blir bra. Dessutom är det ju Mors Dag så det blir tårta till kaffet.

Blessings!

Pingst
 

Kommentarer
Postat av: Pauline

din IBS kommer att ge med sig. Jag har haft det i flera år det kommer i skov. För sök att ändra kosten. Jag käkar fit for life diet när jag är inne i mina skov. Gastroskopin fixar du!det är obehagligt men det går fort.

Krya på dig.

2010-06-10 @ 19:17:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0