Aj! Vad var det?....

....Ah, det var verkligheten som slog till med full styrka....
Vi kom hem från Rögle kloster, Olivia och jag, i toradags kväll och klev rakt in i vardagen igen. Efter ett par dagar i underbar stillhet, solsken, frid och lugn. Promenader i den underbara naturen och djurlivet runt Rögle dammar, där fiskarna hoppar upp ur vattnet och dyker ner igen; där änderna fått sina ungar och simmar runt med dem; där ett par svanar beskyddar sin enda unge - en lite gråvit dunboll som simmade så nära sin mamma att man knappt såg den. Där gräset och blommorna verkligen doftar av härlighet och Guds storhet.
Och själva klosteromsrådet där jättevallmona höll på att slå ut, bäcken porlade, vindspelet klämtade lite då och då i den stilla vinden som knappt kändes. En svart katt som heter Petter blev en ny vän, väldigt kelen och mysig lite krabat minsann.
Dagar vi också tillbringade flera timmar med att läsa böcker, en hel del bibelläsning (för mig i alla fall:-), vara med på tidebönerna och de goda måltiderna. En del kortare samtal med systrarna på klostret och jag fick se en skymtav det djup som finns bakom detta beslut att bli nunna och avge klosterlöften. En liten skymt av ett hårt ungt liv som inte hade varit idag utan Gud. Otroligt fascinerande och ödmjukande. Något jag önskar alla fick uppleva.
Dagar av väldigt hög kvalitet, med andra ord. Olivia ville inte åka hem igen och har bestämt sig för att arbeta som volontär där några veckor nästa sommar. Det skulle jag också gärna göra....kanske när Gabriel blivit lite äldre och tycker det är ok att vara utan mig mer än två dagar ;-)

I alla fall, hemma igen och möttes av en väldigt överfull tvättkorg; läxläsning med Gabriel; mail att svara på och en kallelse från sjukhuset med tid för röntgen och läkarbesök - på ONSDAG den 15/6!!!! Alltså, jag hade ju inte direkt väntat mig 5 dagar extra med nackkragen..... Nåja, jag har stått ut så länge, så då får det väl bli så.

Nåja, tillbaka i verkligheten och gör mitt bästa för att behålla friden inom mig. Just nu sitter jag på altanen och har det mysigt. Ska nog plocka några av de vackra rosorna i rabatten och ställa på bordet.

Imorgon är det Pingstdagen och i gudstjänsten kl.11 serverar vi lite mer brunch-liknande kyrkkaffe med mycket frukt och andra godsaker, och Mackan predikar. Välkomna att fira hela den kristan kyrkans födelsedag med oss då.

Blessings!

Jättevallmor slår ut i rabatterna

Vår nye vän - Petter:-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0