Söndagsnöje......

Nu vet jag var alla människor håller hus på söndagar - på Svågertorp. Magnus och jag åkte till Ikea idag efter gudstjänsten för att provligga en bäddsoffa som vi kommer att behöva införskaffa under sommaren.
Egentligen har jag väl sag det förut att affärsgallerierna är nutidens kyrkor med sina små "kapell" (=butiker) mysgt inredda med lockande reklam och skyltfönster, men idag såg jag det också på nära håll.
Vi gick ju rakt igenom affären när vi sett ut soffan och gick förbi de långa köerna, men under vägen fick vi väja för barnvagnar, varuvagnar, armbågar, gråtande barn och svärande föräldrar.
När vi nått kassorna ioch kommit utanför dem insåg jag att söndagsmiddagen med stek och sås och andra goda tillbehör har ersatts av korv med bröd och efterföljande mjukglass utanför kassorna eller köttbullar i restaurangen brevid barnavdelningen..... Eller varför inte en pölsa från Pölsemannen utanför Harald Nyborg och en Mini-Donought till efterrrätt utanför Jysk.
Visst, jag kan förstå att man tar den lätta vägen (eller ja, lätta och lätta...) när man har handlat på Ikea med hela familjen och inte har någons som helst lust att laga mat, men varför inte då låta bli Ikea och andra affärscentran på söndagen och ha trevligt tillsammans med andra, t.ex. i kyrkan och sedan äta tillsammans. Eller om man nu inte är intresserad av kyrkan - åtminstone äta tillsammans eller bara umgås på riktigt.
Ja, jag vill inte döma någon för jag har inte alltid lust att laga mat och fixa med allt sådant, men jag erkänner i alla fall att det är mycket trevligare än tillbringa söndagen på Ikea eller i någon annan affär på Svågertorp.
Förresten - en affär var bra - Harald Nyborg - de hade en massagefåtölj som jag provade - Åhhhhh, vad skönt, det var ett helt ok sätt att tillbringa en liten stund på en söndag.

Blessings!

En fridfull bild - skönt för en söndag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0