Guds gåva

Idag firade vi gudstjänst runt kaffeborden - Cafégudstjänst - med andra ord. En gång i månaden gör vi det och då är det varierande upplägg i gudstjänsterna.
Idag återknöt vi till förra söndagens predikan om Balans. Vi samtalade om vad vårt fokus bör vara när det gäller vår ekonomi - nämligen att veta vart pengarna tar vägen. Och vi pratade om målet - att Ära Gud med allt! Det första är inte så svårt att göra, det är bara att skriva ner datum, varubeskrivning och summa, så ser man tydligt. Att ära Gud med allt är en större utmaning och en bön vi alla, som bekänner oss till Jesus,  behöver be varje dag. Gud, visa mig hur jag ärar Dig med allt jag är och har. Tar vi detta på allvar och låter Gud forma oss så som Han vill så att vi verkligen ärar Honom med allt, kommer det att märkas i vår omgivning och bli ett vittnesbörd för våra medmänniskor.

För att poängtera och påminna oss om att Gud inte vill ta något från oss utan ge något till oss, sjöng vi lovsånger som "Bara i Dig har min själ sin ro"; "Bara nåd" och "Ära och prisa". Sånger som verkligen betonar att Gud ger oss vad vi behöver när vi håller oss till Honom och låter Honom leda våra liv. Sången Ära och prisa påminner oss dessutom om att vi har en plats i Guds famn och att efter varje natt kommer en gryning även när det är svårt att tro för det är så mörkt, men den kommer och vi får ära och prisa Gud alltid.
Som ännu en symbolisk påminnelse om allt Gud vill ge oss, firade vi kärleksmåltid tillsammans. Vi inom Frälsningsarmén har ju ingen tradition med att fira nattvard som sakrament, men kärleksmåltid som vi utformar enligt Bibeln är inte ovanligt. Idag var vi flera generationer samlade och vi gav Jesus - bröd och vin (alkoholfritt) - till varandra i en ring och det var en speciell upplevelse för mig att få ta emot Kristi kropp och blod av min 7-årige son, som klart och tydligt talade om att Kristi kropp är utgiven för mig och Kristi blod är utgjutet för mig. Tänk, det var även för mig! Det var mina svagheter och sjukdomar Han bar, det var mina synder Han tog på sig och dog på korset. I Hans sår blir jag helad, står det i Bibeln. Det är ett ord jag vill komma ihåg att leva efter och ära Gud med allt jag är och har.
Fortsätt be Gud om hjälp att ära Honom med allt och kom ihåg att Han inte vill ta något från dig utan ge något till dig.

Blessing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0